FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/12/2023

Är det brottsligt att förfalska en signatur?

är det ett brott att förfalska min signering från min chef?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara huruvida det utgör ett brott att förfalska din chefs signatur kommer jag att hänvisa till brottsbalken, förkortad BrB.

Är det ett brott att förfalska en signatur?

Den som obehörigen, genom att skriva eller på liknande sätt ange en annan persons namn, framställer en falsk urkund eller ändrar eller fyller ut en äkta urkund gör sig skyldig till urkundsförfalskning, om åtgärden innebär fara i bevishänseende (14 kap. 1 § BrB).

En urkund utgör en handling som ska vara utställd som bevis eller annars av betydelse som bevis. Den ska vidare innehålla information om vem som är handlingens utställare och ha originalkaraktär. Att signera med någon annans namn ger intrycket av att handlingen är utställd av någon annan än den som i själva verket är utställaren. För att det ska bli fråga om urkundsförfalskning krävs dock också att det föreligger fara i bevishänseende, vilket det anses göra om det går att förväxla den oäkta urkunden med den äkta och den kommer användas som bevis beträffande något förhållande utanför själva urkunden.
Sammanfattningsvis är det mycket möjligt att en domstol dömer dig till urkundsförfalskning om du förfalskar din chefs signatur och min rekommendation är att du inte gör detta för att undvika straffrättsliga påföljder.

Vilket straff kan förväntas?

Den som gör sig skyldig till urkundsförfalskning döms till fängelse i högst två år (14 kap. 1§ BrB). Om gärningen anses utgöra ringa urkundsförfalskning blir det istället fråga om böter eller fängelse i högst sex månader (14 kap. 2 § BrB). Är det fråga om grov urkundsförfalskning kan fängelsestraffet bli mellan sex månader och sex år (14 kap. 3 § BrB)

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare