Är det brottsligt att inte förhindra självmord?

Min pappa är väldigt sjuk, och överväger att så småningom ta sitt eget liv genom överdos av läkemedel för att slippa palliativ vård med ett mycket ångestfyllt och smärtsamt lidande. Även om jag motsätter mig att han gör det, skulle jag vilja erbjuda honom att närvara för att han ska slippa dö ensam. Möter det några juridiska hinder? Kan det få några juridiska konsekvenser för min del? Jag planerar inte att på något sätt assistera honom, bara att närvara i rummet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag vill börja med att säga att jag beklagar din situation. Som jag förstår din fråga vill du veta om du gör dig skyldig till någon typ av brott om du inte ingriper när din pappa tar sitt eget liv, trots att du ser det hända. I mitt svar kommer jag utgå från allmänna straffrättsliga grundsatser med stöd av rättsfall från Högsta domstolen och brottsbalken (BrB).

När är det straffbart att inte ingripa?

En stark huvudregel i svensk straffrätt är att det inte är kriminaliserat att vara passiv. Om man ser någon bli misshandlad eller hålla på att drunkna utan att ingripa har man alltså som huvudregel inte gjort sig skyldig till något brott. Det finns dock några undantag från denna huvudregel. För det första kan man göra sig skyldig till brott när man underlåter att ingripa om man befinner sig i en s.k. garantställning. Något förenklat kan man vara i garantställning om man har en skyldighet att skydda någon eller något från faror (skyddsgarant) eller om man har en skyldighet att skydda omgivningen från någon typ av fara man ansvarar för (övervakningsgarant). Övervakningsgarant är man exempelvis i förhållande till sin hund, vilket förklarar varför man kan dömas för t.ex. vållande till kroppsskada om man underlåter att se till att hunden inte  skadar folk i sin omgivning (se NJA 2021 s. 1197). Skyddsgarant är till exempel något föräldrar är i förhållande till sina barn, varför föräldrar kan ådra sig straffrättsligt ansvar om de underlåter att se till att barnet inte skadas (se t. ex NJA 2013 s. 588).

För det andra kan underlåtenhet medföra straffansvar är när man kan säga att underlåtenheten i fallet är samma sak som att aktivt göra något, till exempel när man underlåter att berätta sanningen medan man gör sig skyldig till någon form av bedrägeri. För det tredje finns det vissa fall där underlåtenhet är uttryckkligen kriminaliserat, t.ex när man underlåter att tala sanning när man avlagt ed och därigenom gör sig skyldig till mened enligt 15 kap. 1 § BrB.

Vad innebär det här för dig?

I förhållande till din pappa befinner du dig inte i någon garantställning. Det finns inte heller någon uttrycklig kriminalisering av underlåtenheten du beskriver. Det innebär att du inte gör dig skyldig till brott om du underlåter att ingripa om han tar livet av sig i din närhet, inte ens om du är medveten om att det kommer att hända.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka in en ny.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare