Är det brottsligt att konfrontera en person som har dömts för brott via en privat chatt?

Hej!

Jag vill konfrontera en individ som jag ser har dömts för brott via en privat chatt på sociala medier.

Finns det något jag bör tänka på så att den dömda brottslingen inte får anledningar till att polisanmäla mig?

Jag gör väl inte mig skyldig till förtal eller uthängning eftersom jag inte pekar ut individen som klandervärd i sitt levnadssätt inför tredje person?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Gör du dig skyldig till förtal?
Precis som du själv skriver så kan du inte göra dig skyldig till brottet förtal så länge inte uppgiften kommer till tredje mans vetskap, utan du enbart pratar med personen i fråga. Dvs. så krävs det en viss spridning, även om det skulle kunna räcker med bara en utomstående person, för att det ska kunna vara fråga om förtal (5 kap. 1 § brottsbalken).

Finns det något annat du bör tänka på?
Även om förtal inte blir aktuellt så kan andra brott dyka upp, som t.ex. förolämpning. Brottet förolämpning innebär att man riktar beskyllning, nedsättande uttalanden eller har ett förödmjukande beteende mot någon annan (5 kap. 3 § brottsbalken). Om du konfronterar personen och anklagar hen för att ha gjort sig skyldig till ett brott skulle det kunna falla in under förolämpning. Däremot krävs det dock att gärningen är ägnad att kränka personens värdighet eller självkänsla, vilket innebär att du inte behöver göra dig skyldig till något brott beroende på vad du har för anledningar att konfrontera personen.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare