FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/05/2018

Är det brottsligt att ljuga om att man begått brott?

Kan jag anmäla någon för förtal om personen har misshandlat mig men neksr till det, ingen polis anmälan har gjorts på misshandeln.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag har i ett tidigare svar beskrivit förtalsbrottet relativt utförligt, se länken.
https://lawline.se/answers/fortal-genom-lamnande-av-uppgift-i-bok

Att förneka att man gjort sig skyldig till ett brott som man faktiskt gjort sig skyldig till innefattas inte av förtalsbestämmelsen. Det är heller inte brottsligt att ljuga, med undantaget att den som på heder och samvete intygar att den inte ljuger när den gör det eller ljuger under ed kan dömas för osant intygande (15 kap. 11 § brottsbalken) respektive mened (15 kap. 1 § brottsbalken).

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare