FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/06/2023

Är det brottsligt att skicka in en falsk blankett till en myndighet?

Om någon person sänder in en blankett till någon myndighet i mitt namn och fyller i uppgifter men inte undertecknar pappret. Myndigheten handlägger blanketten som den var undertecknad av mej. Är detta något som är straffbart för den som sände in blanketten i mitt namn eller det är tillåtet att göra så? Jag har inte haft kännedom om att någon har sänt in blankett i mitt namn förrän det kom ett beslut från myndigheten. Om det är straffbart, vad är det för brott som har blivit begånget? Det finns ej förvaltare eller god man med i bilden utan jag sköter allt själv.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att någon har skickat in papper till en myndighet där personen utan ditt tillstånd och genom att använda ditt namn utger sig för att vara dig, och du undrar om detta är olagligt. För frågans besvarande finns relevanta regler i brottsbalken (BrB).

Vilket brott?

Det finns flera snarlika brott som kan tänkas vara begångna i denna situation, däribland finns t.ex. brottet osant intygande (se 15 kap 11 § BrB). Jag bedömer dock att det är störst sannolikhet att polis eller åklagare skulle pröva denna gärning mot brottet urkundsförfalskning (vilket har att göra med regler om konkurrens mellan olika brott).

Urkundsförfalskning innebär framför allt att gärningspersonen obehörigen framställer en falsk urkund. Det kan till exempel ske genom att skriva eller på liknande sätt ange en persons namn. (14 kap. 1 § första stycket BrB). Kravet på att det ska ske obehörigen innebär att ”förfalskaren” inte är behörig att framställa urkunden; personen saknar alltså tillstånd att framställa den åt någon annan. För att utgöra brott måste åtgärden också innebära fara i bevishänseende, vilket innebär att (1) det i den faktiska situationen måste ha funnits en konkret risk för att den falska urkunden misstas för en äkta, och (2) urkunden kommer användas som bevis för ett förhållande utanför själva urkunden. Men vad är då en urkund?

Urkund

Olika medier kan vara urkunder. Det kan vara vissa elektroniska bevishandlingar, men såklart också fysiska dokument. Ett dokument är en urkund om (14 kap. 1 § andra stycket BrB):

- Det är en handling som upprättats till bevis eller annars har betydelse som bevis,

- Handlingen förmedlar information,

- Det framgår vem som är handlingens utställare, och

- Handlingen har originalkaraktär.

Det bör också nämnas att gärningen, beroende på om den är att anse som ringa, i stället kan komma att anses vara brottet förvanskning av urkund. Vid bedömningen av om brottet är ringa beaktas bl.a. om urkunden är av mindre vikt (14 kap. 2 § BrB).

Bedömningen i din situation

Utan att ha sett dokumentet som du menar obehörigen har framställts och ingivits till myndighet, eller fått närmare information om det, är det svårt att dra några bergsäkra slutsatser. Min bedömning är trots detta att det sannolikt rör sig om just urkundsförfalskning eller förvanskning av urkund. För att saken ska utredas vidare och eventuellt tas till åtal råder jag dig därför att anmäla händelsen till polisen. Man kommer att göra en bedömning av om brottet skall utredas, och sedan av om åtal ska väckas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare