Är det diskriminering att inte tillåta hundar i butiker?

Hej ,jag undrar om diskriminering; om det är förbjudet att ta in hund med sig till en verksamhet måste det stå en skylt på dörren om hundförbud?

Om det inte står nånting utanför verksamheten så man går ju in utan att fråga som man tar givet att det är ok ,men när man har kommit långt in i verksamheten blir man avvisade av verksamhetenspersoner att man måste gå ut man får inte ha hund här sa dem.

Då undrar jag är det inte diskriminering,om de inte vill ha hund där inne måste det inte hänga en skylt om det utanför verksamheten.

När jag menar verksamhet ;butiker, Cafe ,restaurang etc.mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer utgå ifrån att du menar en sällskapshund och inte en ledarhund eller liknande.

För att någonting ska falla under diskrimineringslagens skydd krävs att diskrimineringen beror på någon av diskrimineringsgrunderna som räknas upp i 1 kap 1 § Diskrimineringslagen (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.)

Som du ser så finns inte hundägare med i listan, vilket innebär att sämre behandling av någon för att den har en hund inte omfattas av diskrimineringslagen (om inte det är fråga om ledarhund, men även då kan exempelvis hygienkrav medföra att en ledarhund inte får komma in i exempelvis en restaurang).

Att de inte har hängt upp en skylt som visar att hundar inte är tillåtna är inte ett fel heller, de har rätt att välja att inte tillåta djur i sin verksamhet - och det finns ingen regel som säger att de måste informera kunder om vad de tillåter och inte. Naturligtvis vore det bättre med tydlighet, men det är som sagt inte brottsligt eller i strid med gällande regelverk att inte sätta upp sådana skyltar.

Sammanfattningsvis så har du troligen inte blivit utsatt för diskriminering, och det är upp till verksamheter att välja om de tillåter djur i sina lokaler.

Jag hoppas att du känner att du fått din fråga besvarad. Tveka inte på att höra av dig till oss igen om du har fler frågor eller om jag varit otydlig.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare