FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess31/03/2022

Är det enligt GDPR tillåtet att diskutera en elev på ett lärarmöte?

Jag jobbar på en skola. Får vi enligt GDPR lov att öppet diskutera en enskild elevs svårigheter/behov av stöd på ett verksamhetsmöte på skolan? Alla som jobbar inom skolan har tystnadsplikt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

GDPR (eller dataskyddsförordningen som den också kallas) innehåller bland annat bestämmelser om skydd för fysiska personers personuppgifter (artikel 1 GDPR). GDPR ska bara tillämpas på behandling av personuppgifter som företas på helt eller delvis automatisk väg samt på annan behandling än automatisk i de fall uppgifterna ska ingå i ett register (artikel 2 GDPR). Att diskutera en elev innebär inte någon behandling av dennes personuppgifter på automatisk väg och heller inte att dessa upptas i ett register. GDPR utgör med andra ord inget hinder för att diskutera en elev på ett personalmöte.

Om du önskar att jag förtydligar någonting är du varmt välkommen att lämna en kommentar. Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare