FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/04/2021

Är det ett bindande avtal när man tackat ja till ett jobberbjudande över mejl men ännu inte skrivit under något anställningsavtal?

Hej!

Jag sökte olika sommarjobb i år, ett lager gav mig sommarjobb under veck 28-32 och jag tackade JA via mejl men skrev ej på ett avtal än (vi kommer få göra det nästa månad tror jag). För typ två dagar sen blev jag erbjuden ett sommarjobb som jag heller vill ha för det är hela sommaren jag kommer få jobba.

Hur gör jag nu? Jag vill tacka nej för första jobbet men vet ej om jag är bunden trots att jag ej skrev på ett anställningsavtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att tacka ja till ett jobb via mejl är ett bindande avtal

I svensk rätt finns inget formkrav för hur en anställning ska ske. Det betyder att ett anställningsavtal kan ingås muntligen, skriftligen, per mejl eller per sms och så vidare. Ett anställningsavtal kan även ingås genom konkludent handlande, vilket innebär att parterna beter sig som om det finns ett faktiskt avtal trots att det inte gör det.

Att tacka ja till ett jobberbjudande via mejl är bindande. Att skriva under det faktiska anställningsavtalet är främst en formalitet. Detta betyder att du är bunden, genom att ha tackat ja per mejl.

Vad du kan göra nu

Trots att du är bunden av avtalet kan du ju alltid höra av dig till arbetsgivaren och säga att du ångrat dig. Förhoppningsvis är arbetsgivaren förstående och kanske hellre vill anställa någon som faktiskt vill jobba där i sommar.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga. Om inte är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare