Är det förtal att utpekas som tjuv av ett larm?

Min fru var inne på H&M i Globen utan att handla något. Deras larmanordning piper när hon går ut och hon känner sig utpekad som tjuv. Nästa person en äldre kvinna som går ut direkt efter så larmar det också. Hon hade inte heller handlat något. Hon kände sig också utpekat som tjuv. Är det tillåtet att deras larmanordningar inte fungerar korrekt och pekar ut oskyldig personer som tjuvar? Är det här förtal? Kan vi anmäla det till Polisen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du om det kan klassas som förtal att larmet går när din fru gått ut ur en affär fast hon inte har tagit något. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Brottsbalken (BrB).

Förtal

Att din fru utpekas som brottslig när larmet går fast hon inte tagit något från butiken skulle kunna falla under förtal (BrB 5 kap. 1 § första stycket).

Uppfyller det kravet på uppsåt

För att något ska anses vara brottsligt krävs det att handlingen begås uppsåtligen. I ert fall har jag svårt att tro att butiken har begått denna gärning uppsåtligen för att peka ut din fru som brottslig. Avsaknaden av uppsåt gör att det inte är något brott som har begåtts även om det som hänt skulle falla under brottet förtal (BrB 1 kap. 2 § första stycket).

Sammanfattning

Även om din fru har utpekats som tjuv när larmet har gått är det rimligtvis inte något brott som har begåtts då det inte finns något uppsåt hos butiken att göra detta.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Elias BergmanRådgivare