Är det förtal, även när uppgifterna är sanna?

Jag undrar om det går under benämningen förtal, om det baseras på fakta? T.ex. att sprida information som förvisso är sant, men att det skadar och kränker vederbörandes ära inför andra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som är förtal anges i 5 kap. 1 § brottsbalken (BrB).

Förtal, det vill säga ärekränkande uppgifter om någon annan, kan både vara sanna eller osanna. I princip är det alltså utan betydelse om uppgiften är sann eller inte.

Dock kan det vara av betydelse när någon har varit skyldig att lämna uppgift eller när det annars var försvarlig att göra detta (5 kap. 1 § andra stycket BrB).

Svaret på din fråga är alltså att även information som är sann, kan falla in under bestämmelsen om förtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare