Är det förtal om man talar sanning?

Hej! Är det förtal även om uppgiften är sann?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattning av svaret på din fråga

Det som är avgörande för förtalsbrottet är inte sanningshalten i de uppgifter som sprids utan snarare omständigheterna kring spridandet. Det spelar alltså ingen roll ifall uppgifterna är sanna eller ej - spridandet kan ibland ändå utgöra förtal.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

När det gäller frågor om förtal i Sverige finns regelverket samlat i brottsbalken (BrB), detta är också den lag som äger tillämpning i ditt ärende.

Förtalsbestämmelsen finns i 5 kap. 1 § BrB. Däri framgår det att den som utpekar någon som:

brottslig,klandervärd i levnadssätteller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning

kan dömas för förtal. Den som lämnar uppgifter av ovanstående slag till någon annan än den person som uppgifterna rör kan därtill göra sig skyldig till brottet oavsett om uppgifterna är sanna eller inte.

I paragrafens andra stycke nämns det dock undantag till denna regel, som innebär att man i vissa fall kan tillåtas sprida sådana uppgifter som står i listan ovan. Kraven för detta är att:

man var skyldig att lämna uppgifterna (exv. till polis eller liknande), eller att det i frågan varit försvarligt av någon annan anledning att lämna uppgiften

och att:

uppgiften var sann elleratt det fanns skälig grund att tro att den var sann

Med andra ord kan det i vissa fall vara tillåtet att sprida en uppgift om en person om du har en skyldighet att uppge denna och om det du säger är sant - men även sanna uppgifter kan utgöra grund för förtal.

Einar DahlbergRådgivare