FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/04/2022

Är det hets mot folkgrupp att bränna en religiös skrift?

Hej kan ni förklara för mig hur allt detta med att bränna koranen fortfarande visar sig vara lagligt eftersom det är en kränkning mot en viss folkgrupp och ras ? Yttrandefrihet får ju heller inte övergå till att kränka lr skada andra vilket det gör i dagens samhälle tänker även på Örebro där det hänt mycket pga att man tillåter det hända även om det inte lyckades. Känns som att det är hets mot folkgrupp nu? Hur kan det vara tillåtet med tanke på påföljderna ? Sist så gör han ju detta för att skapa en viss kaos för att provocera?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon regel i svensk rätt som ger en person rätt att få tillstånd för en demonstration där en religiös skrift bränns och om det skulle kunna utgöra hets mot folkgrupp.

Omfattas brännande av religiös skrift av yttrandefriheten och demonstrationsfriheten?

Yttrandefriheten och demonstrationsfriheten är grundlagsskyddad enligt 2 kap 1§ 1 och 4 punkten regeringsformen (RF). I bestämmelsen anges det att var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad en frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar och åsikter. Gällande demonstrationsfrihet anges det att var och en gentemot det allmänna är tillförsäkrad en frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats. Dessa rättigheter kan dock begränsas genom lag, till exempel då yttrandefriheten övergår till att skada eller kränka andra, 2 kap 20§ RF. I dagsläget finns det ingen regel som förbjuder en person att bränna heliga skrifter.

Är det hets mot folkgrupp att bränna en religiös skrift?

Yttrandefriheten kan begränsas om ett visst uttalande utgör hets mot folkgrupp enligt 16 kap 8§ brottsbalken (BrB). Í bestämmelsen anges det att: "Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter."

Rekvisitet missaktning i bestämmelsen måste vara uppfyllt för att gärningen ska anses vara hets mot folkgrupp. Begreppet missaktning ska tolkas med viss försiktighet. Alla uttalanden av nedsättande eller förnedrande natur omfattas inte av bestämmelsen, för straffbarhet krävs det att det var “fullt klart att uttalandet överskred gränsen för en saklig och vederhäftig diskussion rörande folkgruppen i fråga,” enligt motiven till bestämmelsen om hets mot folkgrupp och två rättsfall från högsta domstolen, NJA 1982 s.128 och NJA II 1970 s.535. Sammantaget är det svårt på förhand att avgöra om auktionen anses utgöra hets mot folkgrupp.

Kan polisen neka tillstånd?

En person måste ha tillstånd från polisen för att kunna hålla en allmän sammankomst eller offentlig tillställning på offentliga platser, 2 kap. 4§ ordningslagen. Polisen får vägra tillstånd att det hålls en allmän sammankomst eller tillställning om det är nödvändigt med hänsyn till ordningen eller säkerheten vid sammankomsten. Om det vid en sammankomst av samma slag tidigare uppkommit svårare ordningsstörningar eller avsevärd fara för de närvarande kan tillstånd också nekas, 2 kap. 25§ ordningslagen.

Slutsats

Yttrandefriheten och demonstrationsfriheten är starkt skyddade enligt grundlagen och det finns i dagsläget ingen regel som förbjuder en person att bränna heliga skrifter, även om det kan väcka avsky eller vara provocerande. Huruvida brännande av en religiös skrift bör anses omfattas av hets mot folkgrupp är något som kan diskuteras. Däremot, måste man beakta att alla uttalande av nedsättande eller förnedrande natur inte omfattas av bestämmelsen. Detta kan tala för att brännande av en religiös skrift i sig inte omfattas av bestämmelsen. Dock, är det svårt att på förhand avgöra om en viss auktion anses utgöra hets mot folkgrupp, utan man måste beakta alla omständigheter i det enskilda fallet. Å andra sidan, får polisen vägra tillstånd att det hålls en allmän sammankomst om det är nödvändigt med hänsyn till ordningen eller säkerheten vid sammankomsten.

Lawline RådgivareRådgivare