FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/07/2023

Är det kostnadsfritt att begära ut utdrag från belastningsregistret?

Enligt er tidigare påstående, så är det kostnadsfritt att begära ut ifrån belastningsregistret. Men, jag har ALLTID fått betala och den kostnaden ligger på 500kr här, är det olika, för olika kommuner?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det är kostnadsfritt att begära ut ett utdrag ur belastningsregistret, och varför du i så fall varje gång har fått betala en avgift för utbegäran.

Enligt polisens hemsida är det kostnadsfritt att begära ut utdrag från belastningsregistret från polisen rörande ett ändamål inom Sveriges gränser. Däremot, om utdraget är för ett utlandsändamål kan en avgift tillkomma.

Enligt 9 § lagen om belastningsregister har en enskild rätt att på begäran skriftligen få ta del av samtliga uppgifter ur registret om sig själv. Uppgifterna ska på begäran lämnas ut utan avgift en gång per kalenderår. Detta tolkar jag som att ifall en sådan begäran sker fler gånger än en under ett kalenderår, kan en avgift tillkomma.

I övrigt finner jag inget som skulle indikera på att det skulle vara olika kostnader beroende på kommun.

Sammanfattningsvis är det som huvudregel kostnadsfritt att begära ut ett utdrag från belastningsregistret. Undantag från detta är, enligt min tolkning, om utdraget är för ett utlandsändamål alternativt om en begäran för ett eget bruk sker flera gånger under ett kalenderår.

Utifrån detta skulle jag rekommendera dig att kontakta polisen genom deras kontaktuppgifter som du finner på deras hemsida om belastningsregister. De har säkert ett mer ingående svar kring varför just du har fått betala en avgift för att begära ut utdrag ur belastningsregistret.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare