FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/12/2021

Är det lagligt att ladda ner appar från internet?

Hej!

Kan jag ladda ner appar från internet? Jag använder en app som heter Tachiyomi och den finns inte i Google Play och appen är för mangaläsning är det som jag gjorde laglig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt för mig att ge ett fullständigt svar på din fråga eftersom jag inte har fått någon information om varifrån du laddat ner appen. Du kan fritt ladda ner appar från internet förutsatt att de kommer från lagliga sidor och inte från så kallade piratsidor som innehåller piratkopierat material. Google Play är en av massvis med lagliga platser varifrån du kan ladda ner appar, så det faktum att du inte laddat ner den från Google Play gör inte att det därför skulle vara olagligt. Har du till exempel laddat ner appen från appens egen, officiella hemsida är det förstås lagligt. Det finns även flertalet andra lagliga platser där man kan ladda ner appar, men som sagt kan jag inte uttala mig angående hur det specifikt ser ut i ditt fall eftersom jag inte har koll på varifrån du har laddat ner appen.

Hoppas att du fick ett tillfredsställande svar på din fråga!

Önskar dig ett gott nytt år!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare