Är det lagligt att lägga ut bilder på skador från misshandel samt gärningsmannen på sociala medier?

Om jag blivit utsatt för ofredande/misshandel och har bildbevis på gärningen (även gärningsmannen) får jag lägga ut materialet synligt på sociala medier för att skapa medvetenhet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar om det är lagligt att lägga ut bilder på skador från misshandel samt om det är lagligt att lägga ut bilder på gärningsmannen. För att besvara din fråga kommer Brottsbalken (BrB) användas.

Är det lagligt att lägga ut bilder på gärningsmannen?

Att lägga ut en bild på någon som begår en brottslig gärning kan i sig vara ett brott om det faller in under förtalsbestämmelsen i 5 kap 1 § BrB. En person kan dömas för förtal om personen utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, 5kap 1§ BrB. Det innebär, att om du lägger ut en bild på gärningsmannen och denne går att identifiera så har du utpekat denne som brottslig, vilket utgör förtal och är brottsligt, 5 kap 1 § BrB. Du bör lämna dessa bilder till polisen, och inte lägga ut dem på sociala medier.

Är det lagligt att lägga ut bilder på skador från misshandel på sociala medier?

Att lägga ut bilder på skador från en misshandel pekar inte ut någon specifik person och utgör därför inte förtal, 5 kap 1 § BrB. Jag ser inte heller att det skulle utgöra något annat brott, så länge du är noggrann med att inte koppla bilderna till någon gärningsperson.

Sammanfattnings och råd

Det utgör en brottslig handling att lägga ut bilder på gärningsmannen, men att lägga ut bilderna på endast skadorna för att sprida medvetenhet bör inte utgöra något brott.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Ta hand om dig!

Julia NilssonRådgivare