Är det lagligt att skämta om vad som helst?

Är det lagligt att skämta om allting? Är det lagligt att lägga jätte grova skämt, som rasistiska och sexuella. Är det lagligt att skämta om allting som man kan säga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! På din fråga är yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) regeringsformen (RF) och brottsbalken (BrB) tillämpliga.

Rätten till yttrandefrihet
Till att börja med har alla inom landet rätt till yttrandefrihet vilket framgår av svensk grundlag. Varje medborgare har rätt att i tal, skrift eller bild meddela upplysningar och uttrycka tankar, åsikter och känslor (2 kap. 1 § RF). Rättigheten gäller även för utländska medborgare. Yttrandefriheten meddelar även en rätt att i ljudradio, tv och vissa liknande överföringar, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst (1 kap. 1 § YGL).

Sträcker sig yttrandefriheten hur långt som helst?
Hets mot folkgrupp
Det finns dock ett visst skydd som gör att yttrandefriheten inte sträcker sig hur långt som helst. Det finns till exempel ett skydd för hets mot folkgrupp (16 kap. 8 § BrB). För hets mot folkgrupp döms den som offentligt sprider uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning. För att ett uttalande ska utgöra hets mot folkgrupp måste uttalandet dock röra sig om 1) Ett spridande av 2) ett hot eller missaktning 3) måste ske på allmän plats och 4) till fler än ett fåtal personer (NJA 1999 s. 702).

Förtal och förolämpning
Vidare finns ett skydd mot förtal. Förtal innebär att peka ut någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning (5 kap. 1 § BrB). Uppgiften ska vara av nedsättande beskaffenhet och det räcker att uppgiften var ägnad att utsätta personen för andras missaktning.

Om det inte rör sig om förtal kan det röra sig om en förolämpning. För förolämpning döms den som riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet (5 kap. 3 §. BrB). Det kan exempelvis vara fråga om kränkande uttalanden som anspelar på någons etniska ursprung, sexuella läggning, könstillhörighet, på något funktionshinder eller utseende. Uttalandet ska orsaka en kränkning och påverka personen personligen.

Sammanfattning
Beroende på om skämtet utgör hets mot folkgrupp, förtal eller en förolämpning kan det alltså vara brottsligt och rymmer inte inom rätten till yttrandefrihet. Om du tror att du blivit utsatt av någon av brotten ovan kan du väcka åtal. För att väcka åtal skickar du in en stämningsansökan till närmaste tingsrätt.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.
Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare