Är det lagligt för en butik att endast erbjuda bytesrätt vid köp av vara?

Hej! Jag köpte nyss en vara i butik och fick ett digital kvitto. På kvittot står det att vid retur betalas pengarna ut till ett tillgodokvitto men inte att jag får pengarna tillbaka. Är detta ens lagligt? Det blir ju att mina pengar ”brinner inne” hos företaget. Detta är det sjukaste jag hört.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Ett kort svar på din fråga är att det är lagligt för butiken att vid en retur av vara endast erbjuda ett tillgodokvitto och inte pengarna tillbaka. I mitt svar nedan kommer jag mer utförligt förklara varför det förhåller sig på detta vis samt undantag då man har rätt att få sina pengar tillbaka vid köp av vara.

När du som privatperson inhandlar en vara från en butik agerar du i egenskap av konsument och butiken i egenskap av näringsidkare. I en sådan situation gäller konsumentköplagen (1 kap. 1 § KkL). I konsumentköplagen finns det inget lagrum som uttrycker att en näringsidkare måste erbjuda möjligheten att returnera en vara eller rätt att byta varan som inhandlats. Det är alltså upp till varje enskild butik att avgöra om dem vid ett köp av vara erbjuder öppet köp genom ångerrätt då man kan få pengarna tillbaka, om dem erbjuder bytesrätt då man kan ha rätt till ett tillgodokvitto eller om dem inte erbjuder någon sådan rätt alls. Om det däremot skulle vara så att du har fått en felaktig eller trasig vara har du självklart alltid rätt att reklamera varan (5 kap. 2 § KkL). Vid en reklamation kan du få rätt att häva köpet och då måste pengarna återbetalas, förutsatt att det inte varit möjligt med en omleverans eller ett avhjälpande av varan (5 kap. 8 § KkL). Observera dock att en reklamation endast får ske om varan är felaktig och kan inte utgöra ett substitut för ångerrätten.

Om du däremot hade köpt varan utanför en affärslokal, exempelvis över internet hade lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) gällt. När man som konsument köper en vara av en näringsidkare utan att befinna sig i en affärslokal så har konsumenten alltid ångerrätt inom 14 dagar från att konsumenten fått varan (2 kap. 10 § och 12 § distansavtalslagen). Om varan har köpts över internet och inte i butik har man alltid rätt att ångra sitt köp och returnera varan, dock tillkommer vissa undantag eftersom ångerrätt inte gäller vid distansköp exempelvis om det rör sig om hygienprodukter, en tjänst som fullgjorts eller en vara som special tillverkas utifrån konsumentens anvisningar (2 kap. 11 § distansavtalslagen).

Sammanfattaningsvis har en fysisk butik alltid rätt att själv bestämma om en vara kan returneras och pengarna ska återges, om man endast har bytesrätt eller om någon sådan rätt inte föreligger men om man köpt en vara på distans har man en ångerrätt i 14 dagar efter att man fått varan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare