FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/06/2023

Är det möjligt att bli myndig i förtid?

finns det alternativ i sverige för minderåriga att "avsäga" sig sina föräldrar och deras inflytande, och därmed ses som myndiga enligt lag i förtid? ungefär som emancipation of a minor finns i usa? tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om när en person blir myndig finns i föräldrabalken.

När blir personer myndiga i Sverige?

I Sverige blir personer myndiga vid 18 års ålder (9 kap. 1 § FB). Innan det ses personen som omyndig och får inte bestämma över sin egen egendom eller åta sig förbindelser i större mån än vad som anges i lag. Ett äldre barn har större frihet än ett yngre barn. Exempelvis får en 16-åring bestämma över lön som personen förvärvat genom eget arbete (9 kap. 3 § FB). Det är dock inte möjligt att bli myndig i förtid.

Finn det något annan alternativ?

Upplever du som omyndig att det finns ett problem i din familjesituation kan du kontakta socialtjänsten i din kommun. Socialtjänsten kan då utreda om du behöver skydd eller annan typ av stöd.

Utsätts du för brott i ditt hem är det viktigt att kontakta polisen så fort som möjligt. Exempel på brott är att utsättas för våld.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare