Är det möjligt att ha flera borgenärer för samma fordran?

Min man och jag har lånat ut pengar till en av våra döttrar när hon köpte en lägenhet.

Det var bråttom och pengar skulle fram fort. Vi hann inte tänka eller skriva skuldebrev. Det ska vi göra nu och har många funderingar, dels för att säkra att vi får tillbaka pengarna och dels för att göra rättvisa åt våra andra dotter.

Kan min man och jag gemensamt stå som långivare? Kvarstår i så fall hela fordran om någon av oss avlider eller minskas den till hälften?

Om fordran måste delas upp mellan oss och någon avlider. Övertar den andra då den avlidnes fordran (skuldebrev) på vår dotter eller avskrivs den avlidnes fordran?

Vad sker med skuldebrevet om både min man och jag avlider?

Vad händer med skuldebrevet om den dotter som lånat pengar inte får ekonomiska förutsättningar att amortera?

Vad händer med skuldebrevet om hon avlider? (Hon har en minderårig son.)

Betalar hennes dödsbo skulden då?

Vad händer med skulden om dödsboet saknar medel att betala?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan min man och jag gemensamt stå som långivare?

Det korta svaret är ja. Det är möjligt att ange flera långivare i skuldebrevet. Gäldenären har ett ansvar att denne betalar till rätt person(er) som anges i skuldebrevet. Förslagsvis kan fordran delas upp i andelar (s.k. andelsfordran), till exempel att din dotter ska betala 1000 kr till din man och 1000 kr till dig. Detta tillvägagångssätt kan vara att föredra om ni t.ex. vill se till att ni båda får lika mycket tillbaka från dottern. Nackdelen kan vara att det kan vara svårt för låntagaren att hålla koll på hur mycket som ska betalas till respektive långivare. Ett annat sätt att reglera betalning är att låta dottern betala beloppet till vem som hon önskar av dig och din man (s.k. solidarfordran). Fördelen är att dottern själv kan välja vem hon vill betala av föräldrarna. Nackdelen är att hon då kan betala hela beloppet till endast en av er om ni sedan inte kan enas om pengarna. Ett sista alternativ är att betalning ska ske till långivarna gemensamt (s.k. samfordring). Detta kan ske t.ex. genom att pengarna betalas till ett gemensamt konto mellan dig och din man.

Om fordran måste delas upp mellan oss och någon avlider övertar den andra då den avlidnes fordran (skuldebrev) på vår dotter eller avskrivs den avlidnes fordran?

Om ni väljer att dela upp fordran (dvs. en andelsfordran) kommer fordran att ingå i dödsboet. Med andra ord kommer dödsboet betraktas som långivare. Därmed kan dödsboet driva in fordran för den andel som skulle betalas till den maken. Om ni istället upprättar en solidarfordran kan både den efterlevande maken och dödsboet att driva in hela beloppet.

Vad sker med skuldebrevet om både min man och jag avlider?

Som ovan beskrivits kommer respektive dödsbo att vara fordringsägare och därmed kunna driva in pengarna.

Vad händer med skuldebrevet om den dotter som lånat pengar inte får ekonomiska förutsättningar att amortera?

Om er dotter inte kan betala kan ni som långivare vidta vissa åtgärder för att driva in pengarna. Ni kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att få betalt. Om dottern bestrider föreläggandet kan det också bli aktuellt med en domstolsprocess. Skuldebrevet kan därför ha en viktig bevisfunktion för att kunna få betalning vid en eventuell tvist.

Vad händer med skuldebrevet om hon avlider? Betalar hennes dödsbo skulden då? Vad händer med skulden om dödsboet saknar medel att betala?

Om er dotter dör kommer dödsboet att vara betalningsskyldig. Skulder ska betalas vid bodelningen. Ni har därför rätt att få ut pengarna genom dödsboet. Om dödsboet saknar medel (dvs. att skulderna överstiger tillgångarna) finns det en överhängande risk att ni inte får betalt. Det kan därför vara värt att se till att dottern lämnar säkerhet för lånet genom t.ex. pantsättning eller att någon annan går i borgen för lånet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare