Är det möjligt att införa villkor i ett testamente?

Kan man villkora ett arv genom att ange vid vilken ålder personen ska få motta arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om rätt till arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB).

Om inget testamente finns kommer kvarlåtenskapen av den avlidne fördelas enligt den legala arvsordningen som följer av 2 kap ÄB. Det är alltså genom ett testamente som en testator kan åsidosätta den legala arvsordningen, varför jag tolkar din fråga som om det är möjligt att lägga in ett villkor i ett testamente som anger vilken ålder en person ska få motta arvet.

Ett testamente ska tolkas i enlighet med testatorns vilja (11 kap 1 § ÄB). Huvudregeln är att en testator kan lägga in de villkor han eller hon önskar i testamentet. Ett undantag till detta är att man inte får testamentera bort bröstarvingars laglott (7 kap 3 § ÄB).  Som svar på din fråga är ett villkor om att en person ska uppnå en viss ålder innan arvet tillfaller denne något som kan anges i ett testamente.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare