FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/07/2023

Är det möjligt att inrätta en ny domstol?

Hej! Kan man inrätta en ny domstol och hur går det i sådana fall till? Vad har det för stöd i tex regeringsformen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att utgå från vad som stadgas om domstolarna i grundlagen, närmare bestämt i regeringsformen (RF).

Det går att inrätta en ny domstol om det sker med stöd av lag
I Sverige är domstolssystemet uppbyggt på så vis att i grunden finns de allmänna domstolarna och de allmänna förvaltningsdomstolarna (se 11 kap. 1 § första stycket RF). Vid dessa finns även vissa så kallade särskilda domstolar, som inte utgör några egentliga fristående domstolar. De är i stället organisatoriskt sett knutna till exempelvis tingsrätten. Ett exempel är mark- och miljödomstolarna.

Det är dock möjligt att även inrätta andra domstolar, fristående sådana. Det ska då ske med stöd av lag (se 11 kap. 1 § andra stycket RF). Däremot får en ny domstol inte inrättas särskilt för en redan begången gärning eller för en viss specifik tvist eller mål (se 2 kap. 11 § första stycket RF). Dessa brukar kallas tillfälliga domstolar och förbudet är absolut, vilket innebär att det inte kan inskränkas.

Bestämmelser om hur den nya domstolen ska vara organiserad och vilka arbetsuppgifter den ska ha ska sedan meddelas i lag (se 11 kap. 2 § RF).

Avslutande kommentarer
Sammanfattningsvis är det alltså möjligt att inrätta en ny domstol om det sker med stöd av lag. Den viktigaste begränsningen i möjligheten att inrätta en ny domstol är förbudet mot att inrätta tillfälliga domstolar.

Processen som ledde fram till att den nya Försvarsunderrättelsedomstolen inrättades år 2009 kan användas som ett exempel på hur det går till när en ny domstol inrättas.

Regeringen lade då i en proposition fram ett förslag till riksdagen om att en ny domstol skulle inrättas för att pröva frågor om tillstånd till signalspaning, i stället för den dåvarande Signalspaningsnämnden (se prop. 2008/09:201 s. 42-47). Riksdagen röstade igenom förslaget och samtidigt antogs även en ny särskild lag som reglerar den nya domstolens verksamhet (se lag om Försvarsunderrättelsedomstol).

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare