Är det möjligt att överklaga beslut om återkallelse av körkort?

Blåste alldeles för mycket i en nykterhets koll,när jag körde. Blev av med körkortet i 12mån. Men inget blodprov togs. Kan jag strida detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta om det är möjligt att överklaga ett beslut om körkortsåterkallelse. Bestämmelser om körkort och körkortsingripande finns i körkortslagen (1998:488). Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Återkallelse av körkort

I samband med en trafikförseelse kan ett körkortsingripande göras. Ett körkortsingripande kan utgöras av återkallelse av körkortet, varning eller att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås (5 kap. 1 § körkortslagen). En återkallelse av körkort beslutas av Transportstyrelsen och kan bli aktuell vid en rad situationer (5 kap. 3 § första punkten körkortslagen).

Överklagande av återkallelsebeslut

Det är alltså Transportstyrelsen som fattar beslut avseende återkallelse av körkort (7 kap. 2 § sjunde punkten körkortslagen (1998:488)). Sådana beslut kan överklagas (8 kap. 1 § första punkten körkortslagen (1998:488)). I den mån du vill överklaga ett sådant beslut ska ditt överklagande skickas in till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen skickar sedan, i sin tur, in överklagandet till förvaltningsrätten. Observera att information om hur du ska gå till väga för att överklaga beslutet i fråga bör framgå av själva beslutet. Du hittar mer information om detta på Sveriges domstolars hemsida här.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare