Är det möjligt att skicka vidare en felaktig faktura till Kronofogden?

Hej,

Jag har fått en faktura helt plötsligt från radiotjänst, angående att dem tror jag har tv hemma. Fakturan är på 600 kr. Det står att jag måste betala först och sen överklaga detta annars så skickar dem vidare det till kronofogden.

Jag har mejlat radiotjänst och skrivit:

Hej!! Jag bestrider fakturan som ni har skickat till mig.

Jag har inte har någon avgiftspliktig mottagare i hushållet.

Har dem rätt att skicka ärendet vidare till kronofogden och har kronofogden rätt att kräva inbetalningen?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt att bestrida en faktura

I och med att du har fått en faktura som du inte tycker stämmer så har du rätt att bestrida den, vilket du också har gjort. Det är sedan upp till den som skickat fakturan till dig att avgöra om de vill gå vidare med ärendet eller avskriva fakturan. Anser de att du fortfarande är skyldig pengar så kan de vända sig till inkasso eller direkt till Kronofogden.

Har de rätt att skicka ärendet vidare till Kronofogden och har Kronofogden rätt att kräva inbetalningen?

De har rätt att skicka vidare fakturan till Kronofogden i de fall de anser att du fortfarande måste betala fakturan. När Kronofogden får in ärendet kommer du att delges. Du får då tillfälle att bestrida fakturan och kan då förklara för de hur det egentligen ligger till dvs. alla relevanta uppgifter och eventuell bevisning som du har.

När Kronofogden väl fått in bestridandet från dig måste de vända sig till de som ställt ut fakturan. Den som kräver dig på fakturan får då välja om de vill att ärendet ska gå vidare (dvs. om de har bevisning för att du är skyldig pengar) eller om fakturan ska skrivas av. Den som ställt ut fakturan måste alltså ha bevis för att du är skyldig pengar innan du kan hamna hos Kronofogden med en skuld. Finns bevisning om att du trots allt är skyldig pengar så har Kronofogden rätt att kräva inbetalning av skulden.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare