Är det okej att låna ut sin hyresrätt?

Får hyresgäst låna ut sin hyreslägenhet till bekanta en vecka när hyresgäst själv är på semester? Vad gäller för regler kan hyresvärden säga nej?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte ett juridiskt hållbart alternativ att låna ut din hyresrätt till någon annan. I stället är det aktuellt med uthyrning av lägenheten i andra hand. Som hyresgäst behöver du fråga din hyresvärd om tillstånd om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand. (12 kap 39 § jordabalken). Det är din hyresvärds beslut och det finns alltid en risk att hyresvärden säger nej. Om du inte får tillstånd från hyresvärden kan du ansöka om tillstånd från hyresnämnden. Då krävs beaktansvärda skäl, vilket kan grunda sig i särskilda familjeförhållanden, ålder, sjukdom, studier på annan ort eller längre utlandsvistelse. (12 kap 40 § jordabalken).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Isabella BrarRådgivare