FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/01/2022

Är det olagligt att köpa och inneha bengaler?

Jag vet att det är olagligt att tända bengaler på fotbollsmatcher osv. Däremot undrar jag om det är olagligt att inneha dvs köpa bengaler?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som du nämner så är det inte tillåtet att utan tillstånd från polismyndigheten använda pyrotekniska varor så som bengaler, vid en idrottsanläggning under idrottsevenemang, exempelvis fotbollsmatcher. Detsamma gäller innehav (5 kap. 3 § ordningslagen).

Bengaler får vidare inte användas utan polismyndighetens tillstånd om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär en risk för någon skada på person eller egendom, eller beaktansvärd olägenhet för en person eller egendom. Att köpa och inneha bengaler behöver således inte vara olagligt om man till exempel har dem hemma. Detsamma gäller användning. Det är emellertid viktigt att notera att, även om tillstånd inte krävs, är detta något som kommunen har rätt att bestämma om. Kommunen får nämligen ha egna föreskrifter om bengaler (3 kap. 9 § ordningslagen).

Sammanfattningsvis är det inte olagligt att köpa bengaler och inte heller nödvändigtvis olagligt att inneha och/eller använda bengaler, enligt ordningslagen. Här blir det emellertid att undersöka lokala ordningsföreskrifter i din kommun för att se vad dessa säger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare