Är det olagligt att någon talar illa om min sambo inför mina kunder?

Hej.

Jag har en fråga om denna händelse är olagligt? För mig väldigt jobbig psykisk.

Denna "man" (som jag bara känner till genom att han jobbar på en arbetsplats där min sambo är inhyrd ibland,) kommer in i butiken där jag jobbar och säger högt att -Din man har hotat mig med kniv, han säger även att det inte är sant han tycker bara det är kul att sprida detta rykte. Jag pratar med min sambo när jag kommer hem om detta. Men min sambo säger att han är medveten om detta (Det har även hänt på arbetsplatsen) men tycker ej att det är något att bry sig i då det är en lögn. Saken är att jag tycker det är väldigt obehagligt för det finns folk som vill oss illa. Pga avundsjuka. Då min man har eget företag som går väldigt bra. Vad kan vi göra, är detta olagligt? Tack på förhand!

mvh orolig

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

FÖRTAL

Den situation du förklarar för mig låter som att din sambo blivit utsatt för förtal, vilket är brottsligt enligt 5 kap 1 § brottsbalken (BrB).

Förtal kan exempelvis vara att någon säger något klandervärt eller sprider rykten om din sambo. Det krävs även att uppgifterna har en viss spridning. Vad du beskriver ovan så har denna "man" spridit rykten angående att din sambo begått brott genom att "ha hotat med kniv" vilket absolut faller inom brottet förtal. Dessutom har det fått en viss spridning då han bland annat sprider det till dina kunder, på din sambos arbetsplats etc. Mannens syfte borde vara att att utsätta din sambo för missaktning som även påverkar dig såklart.

Eftersom det är din sambo mannen talar illa om så är det han som är målsägande i brottet förtal.

Brottet förtal är ett så kallat "målsägandebrott" vilket innebär som huvudregel att din sambo måste driva processen själv vilket kan vara betungande. Det betyder att man själv måste väcka talan och eventuellt bekosta och driva en rättsprocess i domstol, 5 kap 5 § BrB. För hjälp med en sådan process bör ni kontakta ett juridiskt ombud, se HÄR.

OFREDANDE

Vad gäller att mannen kommer in i din butik och säger denna frasen högt skulle jag anse låg närmast ett ofredande. "Hänsynslöst beteende" nämns i 4 kap 7 § BrB som är en typ av ofredande. Det innebär att en handling, eller flera handlingar, ger kännbar fridskränkning gentemot dig. I många fall krävs det att en sådan handling sker upprepade gånger samt att du upplever detta som jobbigt. Vidare så krävs det att denna mannen borde förstå och ha insikt i att hans beteende upplevs som kränkande för dig.

Det du bör göra nästa gång är att be honom sluta säga så för att du upplever det som kränkande så att han verkligen har svart på vitt att du tycker detta är jobbigt.

SAMMANFATTNINGSVIS

Angående förtalet så kan din sambo ändå göra en polisanmälan. Även du kan kontakta polisen och göra en polisanmälan. En polisanmälan kan ni göra genom att ringa 11414 eller besöka en polisstation. Om ni kontaktar polisen kommer de att hjälpa er att upprätta en polisanmälan.

Vidare borde eventuellt din sambo prata med sin chef på denna arbetsplatsen och försöka lösa problemet även här. Som arbetsgivare har man en viss skyldighet att arbetstagarna trivs på arbetsplatsen. Arbetsgivaren har som ansvar att utreda situationen vilket gäller även för personal som är inhyrd, likt din sambo.

Hoppas ni får löst problemet och fick svar på er fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare