FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/03/2021

Är det olagligt att skicka avföring till en Youtuber?

Hej! Funderar på att bajsa i en låda och skicka till en YouTuber och undrade hur lagen kring det är?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Möjliga konsekvenser

En första potentiell laglig konsekvens är att du kan åtalas och dömas för ofredande Enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken (BrB) kan den som utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande dömas, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

En andra potentiell laglig konsekvens är att du kan åtalas och dömas för förolämpning. Enligt 5 kap. 3 § BrB kan den som riktar förödmjukande beteende mot någon annan dömas, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter. Att skicka bajs skulle också kunna tänkas anses vara en grov förolämpning och då kan du även riskera att dömas till fängelse i högst sex månader.

Slutsats

Att skicka bajs till en youtuber är i slutsats inte något som jag skulle rekommendera dig att göra, med tanke på youtuberns välbefinnande och de potentiella lagliga konsekvenserna som kan drabba dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare