Är det olagligt att vid flera tillfällen titta in genom någons fönster?

Är det olagligt att fönstertitta, och får privatpersoner ta fast och hålla kvar (utan våld) fönstertittare tills polis anländer?

Jag har blivit utsatt för en fönstertittare vid fem tillfällen (vad jag vet). Han kommer när min sambo sover eller är borta, aldrig när vi vakar eller när vi båda är vakna tillsammans, så det känns som att han övervakar oss. Polisen har kommit varje gång (två) jag ringt, och de tar det på allvar och skickar ut bilar för att leta. Han står med ansiktet mot fönstret. Personen har mask på sig. Personen går aldrig med en gång när han blir upptäckt, utan står kvar i flera sekunder och tittar rakt på mig, och går sedan långsamt iväg och tittar på mig hela tiden. Det är någorlunda svårt att ta sig fram till våra fönster. Vi bor i lägenhetshus. Jag vet att vi borde ha persiennerna nere i alla rum dygnet runt för att förhindra detta, men jag väljer att lägga skulden på fönstertittaren i min fråga. Även när vi haft persiennerna nere har han stått utanför, men bara när min sambo sover eller är borta. Jag känner mig hotad, med tanke på masken och beteendet. Jag ska försöka få bild på honom, vad det nu hjälper eftersom han har mask, men jag blir alltid så rädd att jag blir handlingsförlamad. Två gånger väckte jag min sambo, och vi sprang vi efter, men han var för snabb. En av de gångerna stod jag och skrek på honom först, men han gick inte förrän min sambo vaknade och kom in i rummet. En gång kom han tillbaka igen samma natt efter att vi jagat bort honom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är det olagligt att titta in genom någons fönster?

Att vid flera tillfällen stå utanför någons fönster och titta in kan utgöra brottet ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken). Det är i princip inte olagligt att endast titta in genom någons fönster, men om beteendet sker på ett sätt som är ägnat att kränka er frid är det inte tillåtet. I ert fall har gärningspersonen på sig en mask och fönstertittandet har skett på ett relativt systematiskt och upprepat sätt. Detta utgör därför enligt min mening ett klockrent fall av ofredande.

Får vi hålla kvar fönstertittaren på platsen?

För att ni ska få hålla kvar gärningspersonen på platsen krävs att ni har rätt till så kallat envarsgripande (24 kap. 7 § rättegångsbalken). För att sådan rätt ska föreligga krävs att (1) personen påträffas på bar gärning eller flyende fot och (2) att fängelse kan bli påföljden för brottet som personen har begått.

Beträffande det första kravet måste ni alltså gripa gärningspersonen när ofredandet pågår eller när han flyr därifrån. Det är inte tillåtet att gripa gärningspersonen om ni skulle stöta på honom på stan några dagar senare. Det andra kravet, att fängelse ska kunna bli påföljden för brottet, är uppfyllt (den som döms för ofredande kan straffas med fängelse i högst ett år). Givetvis krävs också att ni ska vara säkra på att det är rätt person ni griper; ni kan alltså inte springa ut på gatan och gripa någon som är ungefär lika lång som personen som har ofredat er.

Om gärningspersonen gör motstånd vid gripandet har ni rätt att använda det våld som krävs för att hålla gärningspersonen kvar på platsen. Detta innebär att gärningspersonen får hållas fast, eventuellt ganska hårt om gärningspersonen gör kraftigt motstånd. Rent juridiskt är ett sådant fasthållande att betrakta som våld, men eftersom ni har rätt att gripa personen gör ni er i så fall inte skyldiga till brott.

Vid gripandet måste givetvis polis tillkallas så fort det kan ske. Ni får alltså inte låsa in personen och avvakta med att tillkalla polis.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare