FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/01/2022

Är det olagligt för en polis att uttrycka sig nedsättande gentemot en annan person?

När jag var 17 blev jag och min kompis arresterade. Under arresteringen satt vi (jag, min kompis och två poliser) och väntade på en polisbuss. Poliserna började ställ frågor, varpå min kompis och jag utförde vår rätt att vara tysta. Poliserna blev väldigt verbalt aggressiva, och sa saker som "är du helt jävla dum i huvudet" och "har du autism eller". Även idag känner jag att det de sa var en form av tjänstefel, har jag rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, du har rätt!

Att använda uttryck som "helt jävla dum i huvudet" och fråga om någon har autism i sammanhanget du beskriver kan klassas som tjänstefel men även förolämpning.

Vad innebär förolämpning i juridisk mening?

Att det är olagligt att uttala sig nedsättande om en person på ett sätt som syftar till att kränka hans eller hennes självkänsla eller värdighet, se 5 kap. 3 § brottsbalken (brb).

Vad innebär tjänstefel?

Den som vid myndighetsutövning avsiktligen eller på grund av oaktsamhet (vårdslöshet) åsidosätter vad som gäller för uppgiften kan dömas till tjänstefel, se 20 kap. 1 § brb.

Det är, som du själv nämnt, en rättighet att inte svara på frågor som en polis ställer. Poliser måste förhålla sig till detta och agera på ett sakligt och förtroendeingivande sätt, se 1 kap. 9 § regeringsformen (JO Dnr 2323-2018). Detta kan poliserna i ditt fall inte anses ha gjort.

Preskriptionstider för brotten:

Preskriptionstiden för brottet förolämpning är två år, se 35 kap. 1 § brb i kombination med 5 kap. 3 § brb.

Preskriptionstiden för brottet tjänstefel är fem år, se 35 kap 1§ andra punkten brb.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare