Är det rätt att hyresvärden fakturerar mig för en skada jag orsakat i lägenheten?

Hej, jag bor i en hyresrätt och handtaget till torktumlaren som ingår i lägenheten gick av efter en halkolycka, de skickade en reparatör som tittade på det och beställde en ny lucka, nu har jag fått en faktura på luckan från hyresvärden, jag fick ingen information överhuvudtaget att jag behövde stå kostnaden, är det rätt av dem att fakturera mig?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresgästen har vårdplikt
Hyresgästen har en så kallad vårdplikt av sin hyreslägenhet under hyrestiden, (12 kap. 24 § jordabalken). Detta innebär helt enkelt att hyresgästen ska under hyrestiden ta hand om lägenheten och hålla lägenheten ren. Om det uppkommer en skada i lägenheten under hyrestiden som hyresgästen varit vållande till eller att den skett genom vårdslöshet eller om den skett genom försummelse ska denne ersätta skadan.

Av den anledningen är det rätt att du får stå för kostnaden om du orsakat skadan, trots att man kan tycka att hyresvärden borde ha kommunicerat detta med dig redan tidigare.

Vänd dig till ditt försäkringsbolag
Ett tips kan vara att vända dig till din hemförsäkring om det rör sig om en högre kostnad. Som kund hos vissa försäkringsbolag har man en automatisk ansvarsförsäkring. Du kan kontakta ditt försäkringsbolag och höra med dem om summan är något de skulle kunna hjälpa till med mot din självrisk.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare