FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/06/2023

Är det tillåtet att använda sig av polisdekal och blåljus på privatbil?

Att ha ett blåljus eftertraktande fordon är något som definitivt skulle stå ut i trafiken, men hur lyder egentligen dessa lagar? Vad jag fått höra så får ditt fordon inte känneteckna ett blåljusfordon. Till exempel: kan jag ha en volvo v90 med likadana dekaler som en polis och en blåljusramp (endast för utseende) men bara undvika att ha "Polis" skrivet på sidan? Vart går gränsen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under färd på väg får ett fordon inte visa annat än vitt eller gult ljus framåt samt inte visa vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus, (3 kap 76 § Trafikförordningen). Detta är de ljus som får användas på sin egna bil. Blåljus är till för utryckningsfordon och är således inte för att ha på sin privata bil. En förare som bryter mot denna bestämmelse döms till penningböter oavsett om det sker av uppsåt eller oaktsamhet (14 kap 3 § Trafikförordningen).

Användning av blåljus, eller att ha likadana dekaler som en polis kan innebära att en person obehörigen ger uttryck för att utöva myndighet och kan dömas för brottet föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader (17 kap 15 § BrB). Med andra ord är det inte tillåtet att obehörigen använda sig av likadana dekaler som polis eller blåljus då detta kan ge ett felaktigt intryck av myndighetsutövning.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare