FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/08/2023

Är det tillåtet att byta till sin farmors efternamn?

Kan jag byta till ett efternamn som min farmor hade som ogift, även om det efternamnet bärs av mindre än 2000 personer idag? (Min farmor är avliden, enligt Skatteverket heter 1876 st personer i Sverige efternamnet nu). Och följdfråga, om ja, kan jag då lägga till det efternamnet till mitt nuvarande som ett dubbelt efternamn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Lagen som reglerar förvärv och ändring av personnamn (förnamn, efternamn etc.) är lagen om personnamn (PNL) och jag kommer därför att utgå ifrån de bestämmelserna när jag besvarar din fråga.

Kan du byta till din farmors efternamn?

Det är tillåtet att byta till ett efternamn som har funnits i din släkt i rakt uppstigande led (det vill säga ett namn som burits av dina föräldrar, mor- och farföräldrar och så vidare) om efternamnet har funnits i släkten i minst två generationer. Utöver det får det inte var längre än fyra generationer sedan någon i släkten bar namnet (18 § PNL).

Eftersom att din farmor bar namnet så uppfylls kravet att det är en släkting i rakt uppstigande led som har burit namnet. Och eftersom att din farmor bar namnet som ogift förutsätter jag att någon av hennes föräldrar också bar det namnet och därmed har namnet innehafts av två generationer. Det är inte heller längre än fyra generationer sedan någon i din släkt hade namnet. Jag ser därför inget hinder mot att du skulle kunna byta till din farmors efternamn. Att efternamnet endast bärs av 1876 personer idag utgör inget hinder för att du ska kunna byta till det namnet.

Kan du lägga till efternamnet till ditt nuvarande efternamn?

Det finns ett antal krav för att få byta till ett dubbelt efternamn. Till exempel får det nya efternamnet inte redan vara ett dubbelnamn, efternamnet får endast bestå av två enkla efternamn o.s.v. (20 § PNL). Därtill tillkommer ett antal andra krav, men utifrån dina omständigheter ser jag inget hinder mot att du får lägga till din farmors efternamn till ditt nuvarande efternamn.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare