FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/09/2023

Är det tillåtet att flytta bilar på ett verkstadsområde trots återkallat körkort?

körkort återkallat pga rattfylleri. Arbetar på bilverkstad. Får jag flytta bilar på verkstadsområde? Ej inhängnat

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Eftersom din fråga rör att köra bil trots indraget körkort är lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL) tillämplig.

Att köra utan körkort utgör ett brott

Att köra bil med återkallat körkort utgör brottet olovlig körning (3 § första stycket TBL). Påföljden för brottet är som utgångspunkt böter. Om brottet däremot bedöms som grovt kan fängelse utdömas till högst sex månader. Omständigheter som kan föranleda att brottet bedöms som grovt är om ditt körkort tidigare har blivit återkallat eller om du begår brottet vanemässigt, t.ex. att du flyttar bilar på jobbet varje dag. Det finns inga undantag från detta, utan har du ett återkallat körkort så får du helt enkelt inte köra bil under den perioden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare