Är det tillåtet att sälja kopior av fotbollströjor?

Hej! Jag funderar på att köpa in fotbollströjor från Kina och sälja dom i en webbshop här i Sverige. Är det olagligt att sälja kopior trots att man berättar att det är kopior?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Varumärkeslagen (VML).

Ett varumärke kan bestå av alla tecken som har särskiljningsförmåga och som tydligt kan återges i Patent- och registreringsverkets varumärkesregister (1 kap 4 § VML).

Hur uppkommer skyddet?

För att ett varumärke ska uppnå immaterialrättsligt skydd krävs att den så kallade kvalifikationen uppfylls, innebärande att varumärket tydligt ska kunna återges i Patent- och registreringsverkets varumärkesregister samt ha ursprunglig särskiljningsförmåga (1 kap 4 § VML och 1 kap 5 § VML). Skyddet uppkommer genom registrering (1 kap 6 § VML) eller genom inarbetning (1 kap 7 § VML).

Vad innebär skyddet?

Ensamrätten till ett varukännetecken innebär att ingen annan än innehavaren, utan dennes tillstånd, får använda detta eller liknande varukännetecken där en risk för förväxling med varumärket föreligger (1 kap 10 § VML). Som användning avses bland annat att bjuda ut varor till försäljning, föra ut dom på marknaden eller att lagra dem för dessa ändamål (1 kap 10 § 2 st 2p. VML).

Den som gör sig skyldig till varumärkesintrång, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet för varumärkesbrott till böter eller fängelse i högst två år (8 kap 1 § VML). Med intrång avses varje åtgärd som omfattas av varumärkeshavarens ensamrätt.

Slutsats

Det är inte tillåtet att köpa in kopior av fotbollströjor och sälja dom trots att man berättar för kunden att det utgör kopior. Ensamrätten erhålls av skaparen till varumärket som ovan nämnts, varför ingen annan än innehavaren till exempel får sälja dessa varor eller liknande varor utan dennes tillstånd. Den som gör intrång i varumärkeshavarens ensamrätt gör sig skyldig till varumärkesintrång.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare