FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/09/2023

Är det tillåtet att sälja varor vidare till ett högre pris?

Hej Jag vill starta ett företag och sedan skapa en onlineshop. Min tanke är att köpa billiga produkter från ett företag och sedan sälja dem dyrare på internet. Får man göra så?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du får sälja varor vidare till ett högre pris

Om du köper in en vara blir du ägare till den och får bestämma vad du vill göra med den. Det finns inget otillåtet i att köpa in en vara för ett specifikt pris och sedan sälja den vidare till ett högre pris. Så länge allt går rätt till med ditt företag, betalning av moms, skatter osv. ser jag alltså inget problem med planen som du beskriver. Utgångspunkten i Sverige är att avtalsfrihet råder och alla är fria att bestämma själva vilka avtal som de vill ingå. Att köpa dina varor till ett högre pris är ett val som en kund frivilligt gör, vilket är tillåtet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare