FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/09/2023

Är det tillåtet att tillfälligt bo i husvagn med barn? Kan den ena vårdnadshavaren påverka val av boende för barnen vid gemensam vårdnad?

Kan den ena föräldern bo i husvagn med barn tillfälligt vid gemensam vårdnad utan att den andra kan klaga ? Föräldern har barnen varannan vecka. Eller strider det mot lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det är olagligt att bo med barn i husvagn och om den andra vårdnadshavaren har möjlighet att påverka ditt val av boende när det sker under en tillfällig period. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i föräldrabalken (FB).

Det strider inte mot lagen att bo i husvagn med barn

Det finns ingen lag som reglerar att det skulle vara förbjudet att bo i husvagn med barn. Däremot finns det regler som måste följas för att säkerställa att barnen är trygga, får omvårdnad och en god fostran (6 kap. 1 § FB). Barnets bästa ska alltid vara avgörande när det gäller vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2 a § FB). När vårdnadshavarna har gemensam vårdnad över barnen måste de också ta ett gemensamt ansvar och har både rätt och skyldighet att besluta i frågor som rör barnens personliga angelägenheter och det finns en skyldighet i takt med barnens stigande ålder och utveckling att ta ställning till deras åsikter (6 kap. 13 § FB).

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Under förutsättning att du som vårdnadshavare kan uppfylla dessa skyldigheter ser jag ingen problematik kring att ni under en period skulle bo tillsammans i husvagn så länge barnen får sina behov tillgodosedda. Den andra föräldern kan absolut ha en åsikt och klaga men det betyder inte att du gör fel och att denne kan bestämma hur ni ska bo.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare