Är det tillåtet att trycka kändisars ansikten på golfbollar och sälja?

Hej jag och ett gäng kompisar ska driva UF företag nu i år 3 på gymnasiet och vår preliminära idé var att trycka kändisars ansikte på golfbollar och sälja. Vår fråga är därför om detta går att genomföra i praktiken eller om det finns upphovsrättsliga skäl som hindrar det.

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Tillämplig lag

Regler kring upphovsrätt återfinns i upphovsrättslagen (URL). I mitt svar kommer jag utgå från att ni inte har tagit bilderna själva.

Bilder skyddas av upphovsrätt

Den som skapar ett verk får som utgångspunkt upphovsrätt till det. Det är en automatisk process som inte kräver registrering eller liknande. Ni beskriver i er fråga att ni vill använda bilder, tagna på kända personer. Bilder räknas upp i lagens första paragraf som verk man kan erhålla upphovsrätt för, (1 kap. 1§ 5 punkten URL).

Skaparen av ett verk har uteslutande rätt att förfoga över det, t.ex. framställning av exemplar och göra det tillgängligt för allmänheten, (1 kap. 2§ URL).  Er affärsidé innebär dels en framställning och dels att ni gör det tillgängligt för allmänheten. Det är alltså inte tillåtet att genomföra affärsidén utan samtycke från personerna som tagit bilderna.

Sammanfattning och rekommendation

Sammanfattningsvis kommer bilderna med största sannolikhet omfattas av upphovsrätt. För att ni ska få använda dem i ert UF-företag behöver ni fråga om tillåtelse. Min rekommendation är att ni undersöker möjligheten att få tillstånd. Skulle det inte vara möjligt bör ni trycka något som ni själva har skapat.

Jag hoppas att ni fick svar på er fråga. Lycka till med ert UF-företag.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare