Är en arbetsgivare skyldig att underrätta om förtida avbrytande av provanställning?

Jag blev uppsagd från jobbet i onsdags. Samma dag var jag tvungen att gå och inte komma tillbaka för att jag är dömd för ringa narkotikabrott. Gäller då LAS paragraf: ” 31 § En arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning skall avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning skall underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg.” Även för mig? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Inledningsvis bör nämnas att LAS är semidispositiv, vilket innebär att det går att avvika från vissa av lagens bestämmelser genom kollektivavtal (2 b-c § LAS). Om du omfattas av ett kollektivavtal så rekommenderar jag dig därför att först kolla upp vad som står i det. I den vidare framställningen kommer jag att redogöra för vad som gäller i avsaknad av kollektivavtal.

Provanställning

31 § LAS gäller för provanställningar. Även om det inte direkt framgår av din fråga så antar jag därför att du var provanställd hos din arbetsgivare. Om du inte vet vilken anställningsform du hade så står detta i ditt anställningsavtal.

Provanställning är en anställningsform som bl.a. innebär att den får avbrytas även före prövotidens utgång, och att det därför jämfört med andra anställningsformer t.ex. inte krävs några sakliga skäl för att avsluta anställningen (6 § tredje stycket LAS). Eftersom jag utgår från att du var provanställd så tolkar jag det därför som att när din arbetsgivare sa upp dig och tvingade dig att lämna arbetet samma dag så avslutade denna i realiteten din provanställning i förtid.

Anledningen till varför det är viktigt att vara noggrann är eftersom 31 § LAS som sagt bara gäller ifall en arbetsgivare vill avbryta en provanställning i förtid. Det är dock fortfarande möjligt att avskeda en provanställd. För avskedande krävs att arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren vilket är en tröskel som generellt sett är svår att nå upp till (18 § LAS). Skillnaden är att vid avskedande krävs endast att arbetsgivaren meddelar arbetstagaren om detta en vecka i förväg (30 § LAS). Det är dock betydligt enklare för en arbetsgivare att avbryta en provanställning i förtid istället för att avskeda en anställd, varför det mest troligt är detta som din arbestsgivare har gjort även om grund för avskedande skulle förligga.

31 § LAS och dess konsekvenser i praktiken

Från vad jag kan utläsa av ditt fall så stämmer det att 31 § LAS gäller även för dig, förutsatt att du är provanställd och att det inte finns något kollektivavtal som föreskriver annat. Vill en arbetsgivare avbryta en provanställning i förtid innebär 31 § i praktiken att detta tar 14 dagar. Eftersom din arbetsgivare dels inte verkar ha gett dig något besked om att din provanställning ska avbrytas i förtid, dels har bett dig gå samma dag så verkar det därmed som att denne har brutit mot 31 § LAS.

Viktigt att notera är att paragrafen har karaktär av en skadeståndssanktionerad ordningsföreskrift vilket innebär att sanktionen för brott mot paragrafen är skadestånd. En arbetsgivare får alltså bryta mot 31 § LAS men riskerar då att bli skadeståndsskyldig (38 § LAS). Provanställningen i sig kommer däremot fortfarande att vara avslutad.

En utebliven underrättelse ger dock inte arbetstagaren rätt till ekonomiskt skadestånd motsvarande två veckors lön, om arbetstagaren väl har fått lön för hela den avtalade prövotiden. Detta framgår av rättsfallet AD 2003 nr 115. I annat fall kan ersättning för utebliven lön komma i fråga.

Rådgivning

Om du är medlem i ett fackförbund så rekommenderar jag dig att ta kontakt med fackförbundet eftersom de kan hjälpa dig driva en rättslig process. Oavsett vilket så råder jag dig att undersöka ifall du omfattas av något kollektivavtal och vad som isåfall gäller enligt detta, eftersom det kan innehålla bestämmelser som skiljer sig från LAS. Det finns t.ex. många kollektivavtal som föreskriver en månads uppsägningstid även för provanställningar.

För ytterligare rådgivning kan du även boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret på din fråga! Om fler frågor skulle dyka upp är du alltid välkommen att åter höra av dig till oss.

Allt gott,

Aileen PotterRådgivare