FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/11/2017

Är en styrelseledamot ansvarig för skatteskuld trots avträdande?

Styrelseordförande och styrelseledamot lämnade styrelsen strax innan konkurs.

Slipper de solidariskt betalningsansvar för skatteskuld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Skatteförfarandelagen 59 kap. 13 § kan en företrädare för bolaget bli personligt betalningsansvarig för företagets förfallna skatteskulder. Den krets som omfattas av "företrädare för aktiebolaget" är främst styrelseledamöter och VD. För att betalningsansvar över huvud taget ska komma på tal måste företrädarna agerat uppsåtligt eller grovt oaktsamt. Om det kan bevisas att ordförande och styrelseledamoten anses ha agerat på detta vis är de personligt ansvariga.

Även om styrelseledamoten och ordförande lämnat styrelsen är de betalningsansvariga om de var medlemmar i styrelsen vid den tidpunkt då skatten skulle ha dragits av, dvs utbetalningstidpunkten, 59 kap. 13 § andra stycket.

Svaret på din fråga är alltså att ordföranden och styrelseledamoten inte slipper undan betalningsansvar om de var medlemmar i styrelsen när skatteskulden förföll.

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare