FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/12/2020

Är enskild firma giftorättsgods eller enskild egendom?

Min mamma och hennes man ska skiljas, de är gifta sedan 5 år tillbaka och min mamma har en enskild firma som hon startade innan de träffades och gifte sig.

Ska firmans tillgångar delas mellan dem eller går det på något sätt som hennes pga att det är enskild firma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om äktenskapsskillnad och bodelning så det tillämpliga lagrummet är Äktenskapsbalken (hänvisas till som ÄB).

Utgångspunkten vid skilsmässa är att en bodelning ska upprättas (9 kap. 1§ ÄB). Bodelning innebär att vardera makes giftorättsgods ska delas lika mellan dem (10 kap.1§ ÄB). Som giftorättsgods utgör all egendom som inte är enskild egendom, med enskild egendom räknas bl a egendom behäftade med ett äktenskapsförord, gåvor eller arv (7 kap. 1-2§). Det spelar ingen roll när firman startade utan dess tillgångar ska tas med i bodelningen, såvida inget annat är föreskrivet. Värt att tänka på är att firman fortfarande tillhör din mamma, det är snarare dess värde som ska delas lika mellan båda parterna i bodelningen.

Som slutsats kan jag säga att värdet eller (som du nämnde) tillgångarna av den enskilda firman räknas som giftorättsgods och ska därmed tas upp i bodelningen och delas mellan makarna, såvida det inte föreligger ett äktenskapsförord som gör firman till din mammas enskilda egendom och därmed undantas från bodelningen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare