FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/02/2023

Är ett rekvisit och ett abstrakt rättsfaktum samma sak?

Jag har hört talas om begreppen rekvisit och abstrakta rättsfakta. Jag undrar om rekvisit och abstrakta rättsfakta är samma sak?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett abstrakt rättsfaktum utgör tillsammans med ett konkret rättsfaktum ett rättsfaktum. Den abstrakta delen är de omständigheter som måste vara uppfyllda för att en rättsregel ska vara tillämplig, medan den konkreta delen är de omständigheter som skett i det enskilda fallet som uppfyller de rekvisiten. Ett rekvisit kan därför sägas vara ett abstrakt rättsfaktum genom att det anger vilka omständigheter som måste vara uppfyllda för att bestämmelsen ska vara tillämplig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare