FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/11/2018

Är gåva av fastighet skattefritt?

Hej, vi är tre bröder som tilsammans äger en bostadsrätt. Bostaden är belånade hos banken med 1,4 miljoner kronor. Var och an av syskonen äger var tredje del av bostaden och samtidigt står tillsammans för lånet. idag är Bostadsrättens markanadsvärde cirka över 4 miljoner kronor. Vi alla bröder är redan medlemmar hos bostadsrättsföreningen. Två av bröderna vill ge bort ( som gåva ) sina ägardelar i bostadsrätten till den tredje brödern samtidigt ska den tredje brödern även ensamt ta över hela lånet . Så i fortsättningen vill vi att bara en av bröderna ska stå som ensam ägare till bostaden och stå ensamt på hela lånet hos banken. Denna överlåtelsen ska ske genom en gåva dvs de som överlåter och den som övertar ska inte betala pengar till varandra. Bara så att en av nuvarande ägarna ska ta över hela ägarskapet och hela lånet i fortsättningen utan att det blir en försäljning. Banken har accepterat att bara en som står på lånet i fortsättningen. Min fråga är om det kan bli en skatte konsekvens för någon av bröderna dvs den som övertar och de som överlämnar vid en sådan överlåtelse enligt ovan ? Räknas överlåtelsen i detta fall som gåva eller som försäljning? Måste någon av bröderna betala skatt i vårt fall ? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I Sverige är gåvor skattefria enligt 8 kap 2§ Inkomstskattelagen (IL). Dock övergår gåvogivarens skattemässiga situation över på gåvomottagen i enlighet med den s.k. kontinuitetsprincipen, 44:21 IL. Kontinuitetsprincipen innebär att om gåvogivaren har en skatteskuld kopplat till gåvan så kliver mottagaren in i dennes ställe. När det kommer till fastigheter blir mottagaren tvungen att betala eventuell vinskatt på fastigheten vid en försäljning.

Det finns tre kriterier för att en överlåtelse ska betraktas som en gåva.

1) Det måste röra sig om en förmögenhetsöverlåtelse

2) Överlåtelsen måste vara frivillig.

3) Gåvan måste vara benifik, d.v.s. ingen motprestation från gåvomottagaren.
- Att ta över ett lån kan betraktas som en motprestation från mottagaren. Dock när det kommer till fastigheter betraktas överlåtelsen som benifik om motprestationen (lånet) understiger taxeringsvärdet.

Svar på din fråga
Överlåtelsen av fastigheten kommer betraktas som en gåva. Överlåtelsen kommer inte beskattas, men er bror kommer att behöva skatta på kapitalvinsten om han avyttrar fastigheten i framtiden.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare