Är hot på arbetsplatsen grund för avskedande.

Hej. Jag är produktionschef och blev hotat av en medarbetare som jobbar i produktionen. Detta har jag 2 vittnen till och meddela även HR avdelning. Trotts detta blev personen som hota mig inte avskedad. Är detta rätt ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Inledningsvis bör det konstateras att det föreligger en skillnad juridiskt mellan avskedande och uppsägning. Denna fråga kommer därmed endast behandla just avskedande.

För att svara din fråga kommer jag att se till Lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

Förutsättningar för avskedande

För att avskedandet ska vara möjligt får inte arbetsgivaren ha känt till de omständigheter som ligger till grund för avskedandet i mer än två månader. Det går dock att göra undantag för denna regel om det finns synnerliga skäl eller om arbetstagaren medgivit detta (18 § 2 stycket LAS).

För att avskedande ska få ske krävs även att den berörda medarbetaren “grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren” (18 § 1 stycket LAS).

Grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren

Avskedande är en uppsägningsform som inte ska användas allt för brett utan man vill begränsa detta till situationer som man inte ska behöva tåla i något kontraktsförhållande.

I AD 2014 nr 83 bedömde arbetsdomstolen huruvida tillräckligt underlag för avskedande fanns. Man noterade att hot om våld på en arbetsplats generellt utgör grund för avskedande. Domstolen fann att händelsen då den anställde "skrikit hotelser och betett sig hotfult mot två arbetsledare" skulle kunna utgöra grund för avskedande. I fallet låg dock dessa händelser för långt bak i tiden.

Slutsats

Avskedande är inte uteslutet vid hot på arbetsplatsen, men det bör noteras att avskedande generellt är en relativt extrem metod som inte kan appliceras generöst. Med det sagt bör du inte känna dig otrygg på din arbetsplats och om så är fallet vill jag uppmana dig att prata med din arbetsgivare eller med eventuellt fackförbund om din oro.

Om du vill ha vidare juridisk hjälp för att utreda detaljerna i det specifika fallet är du alltid varmt välkommen att anlita en våra jurister.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare