FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/11/2023

Är jag bunden att betala en faktura trots att jag inte accepterat något avtal om det fakturan nämner?

Hej!

Jag har fått en faktura på ett provpaket som kommer övergå i prenumeration. Fakturan kommer från företaget R. Jag har ej beställt eller ej heller fått några varor/provpaket! Hur går jag vidare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som så att du fått en faktura för ett provpaket utan att du beställt varor eller accepterat att få ett sådant provpaket som senare kommer övergå til en prenumeration. Tolkar jag din fråga fel är du mer än välkommen att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Det följer så av avtalsrätten att anbud och svar om anbud är bindande för dess parter (1 kap 1§ AvtL). Huvudregel i svensk rätt är alltså att man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det. I din fråga framgår det dock att du inte har accepterat något sådant anbud och du får därför inte anses vara bunden av ett sådant avtal/faktura som företaget skickat till dig. Så kallade negativ avtalsbindning eller bundenhet pga sin passivitet är inte bindande och sådana försäljningsmetoder godtas som huvudregel inte. Att företaget R skickar en faktura utan att du accepterat något anbud är därför inte bindande.

Vad som gäller i ditt fall?

I ditt fall innebär det alltså att du inte får anses bunden att betala en sådan faktura eftersom du inte accepterat något avtal om något provpaket och efterföljande prenumeration.

Vad du bör göra härnäst

För att vara extra säker rekommenderar jag dock att du ringer fakturans avsändare och kontrollerar vad fakturan gäller enligt företaget. Genom att göra detta kan du på så sätt kontrollera mer exakt varför du fått fakturan, vad den gäller mer specifikt och samtidigt säga att du inte är intresserad eftersom du inte accepterat något sådant avtal gällande provpaket med efterföljande prenumeration.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Uppkommer följdfrågor eller nya frågor tveka inte att ställa dessa frågor!

Med vänliga hälsningar

Alexander WahlströmRådgivare