Är kontanta medel egendom?

Möjlighet att skydda arvet från utmätning i utsökn.balken.

I 5 kap. 5 § utsökn.balken står det att EGENDOM , som finns upptaget i testamente , ej får

överlåtas eller bli föremål för utmätning.

Fråga: Om arvet i testamentet enbart består av kontanta medel - är det att jämställa med egendom?

alltså får ej bli föremål för utmätning?

Tacksam för förslag på formulering i testamentet av ovanst.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kontanta medel

All egendom som inte är fast egendom är lös egendom (motsatsvis 1 kap. 1 § jordabalken). Kontanta medel är således lös egendom och är alltså sådan egendom som kan upptagas i ett testamente med överlåtelseförbud som kan förhindra att egendomen utmäts.

Formulering

Då formuleringen är mycket viktig för att ett överlåtelseförbud ska vara giltigt gentemot en utmätning rekommenderar jag att du kontaktar vår juristbyrå för tidsbokning.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har någon mer fråga är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Med vänlig hälsning

My JanssonRådgivare