Är kusingifte tillåtet i Sverige?

Hej

Jag är svensk medborgare och vill gifta mig med min kusin som är medborgare i England och jagvet att man kan inte gifta sig med sin nära släkt ,frågan är vad menas med nära släkt är kusiner räknas som nära släkt?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att ni vill gifta er här i Sverige och då är det svensk lag som gäller. Då gäller det att helsyskon inte får gifta sig med varandra och att släktingar i rätt upp- och nedstigande led inte heller får gifta sig med varandra, (2 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det sistnämnda innebär att man inte får gifta sig med föräldrar, far- och morföräldrar etc. (uppstigande led) samt barn, barnbarn etc. (nedstigande led). Det finns alltså inget hinder för kusingifte i Sverige. Det är alltså tillåtet att gifta sig med sin kusin.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare