FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/01/2024

Är lösa brädor fast eller lös egendom

Vår far dog för ett par år sedan. En av hans två fastigheter ärvdes av mina syskon. Den andra fördelades till mig. I min fastighet finns ett lager golvbrädor sedan tidigare, inköpta av vår far som avsedda att användas till golv där det saknas golv. Mina syskon menar att brädorna skall värderas och fördelas som lösöre. Jag tänker att brädorna tillhör fastigheten. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns regleras i Jordabalken (JB) och gäller byggnadstillbehör.

Byggnadstillbehör

Enligt 2 kap. 2 § JB tillhör fast inredning byggnaden, vilket innebär att egendomen följer med byggganden vid försäljning, arv, bodelning osv. Lagen ger några exempel på vad som kan vara byggandstillbehör, ex kylskåp eller ledningar. I ditt fall var det ett par brädor som är avsedda för ett golv.

Prövning:

Lagen ställer upp rekvisit som måste följas. Det krävs att föremålet blivit försedd med fastigheten och ägnat till stadigvarande bruk för bygganden. I ditt fall är brädor visserligen ägnat för stadigvarande bruk, men de har ännu inte blivit föredd med fastigheten. De är då lös egendom. Precis som dina syskon påstår så tillhör de inte fastigheten. Hade brädorna å andra sidan varit fastspikade i marken hade det varit en del av huset.

Förutsatt att du inte kan visa att brändorna tillhör fastigheten genom att påbörja en montering är de inte fast egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare