Är min hyresvärd skyldig att ersätta mig för skador som uppstod i samband med en renovering?

Jag bor i en hyresrätt. Värden beslutade att golvet skulle slipas/lackeras. Värden anlitade ett företag för arbetet. Den 10/1 2022 kom en hantverkare med verktyg och en stor industridammsugare d v s dammfri golvslipning. Från slipmaskinen, via en slang, kopplad till dammsugaren gick allt slipmaterial. Dammsugaren var trasig och all hälsofarlig slipmassa sprutade ut i hallen, in i rummet bredvid och alla ytor i lägenheten. Stor skada uppstod på min egendom. En soffa totalförstördes, två ärvda antika stolar, oljemålning i original, skinnjacka, speldator och andra ägodelar skadades. Husvärdens anställda har besiktigat och konstaterat omfattningen av skadorna. I brevväxling med värden, så avskriver sig värden allt ansvar och vill inte ersätta skadorna. Nu måste jag ta ett lån för att införskaffa en ny soffa och detta har jag informerat värden om. Har inte fått någon saneringshjälp med att återställa lägenheten i tidigare skick. Slipdamm är dokumenterat hälsofarligt. Har jag några rättigheter och är hyresvärden ansvarig att ersätta skadorna på min egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid skadeståndsärenden är att den som orsakar en sakskada ska ersätta den, se 2 kap 1 § skadeståndslagen. I ditt fall måste vi först bedöma om det föreligger ett vållande till skada genom oaktsamhet, och sedan vem som bär ansvaret.

Vid en bedömning om den vållande har varit oaktsam måste vi ta hänsyn till om hantverkaren i det här fallet insåg att det fanns en risk för skada, skadans möjliga omfattning och slutligen vad hantverkaren gjort för att förhindra att skada skulle uppstå. Skadan kan anses vara omfattande. Hantverkaren måste ha insett att det fanns värdefulla och ömtåliga saker i lägenheten. Hantverkaren borde därför ha kontrollerat dammsugaren innan arbetet sattes i gång. Det föreligger alltså grund för skadeståndsanspråk.

Vem är ansvarig?

Du är den som har lidit skada och ska nu rikta ett skadeståndsanspråk. Det kan du göra direkt mot hantverkaren som orsakade skadan. Hantverkaren omfattas då av ett så kallat principalansvar. Det vill säga det är hantverkarens arbetsgivare som är ansvarig, se 3 kap 1 § skadeståndslagen. En anställd blir bara ansvarig om det föreligger synnerliga skäl, vilket har mycket högt ställda krav, se 4 kap 1 § skadeståndslagen. Det blir alltså byggfirman du i första hand ska rikta ditt skadeståndsanspråk emot.

Arbetsgivare

I vissa situationer kan det vara svårt att avgöra vem som anses som arbetsgivare vid en olycka. Visserligen är hantverkaren anställd av byggfirman, men om din hyresvärd har agerat som en arbetsledare och styrt arbetet, kan din värd mycket väl anses som arbetsgivare. Det blir i sådana fall upp till byggfirman att ställa en regresstalan mot din värd.

Sammanfattning

För att du ska lättare ska nå framgång med ditt ärende, är det enklast att rikta skadeståndsanspråket mot den som orsakade skadan, det vill säga hantverkaren. Hantverkaren skyddas dock av sin arbetsgivare, vilket är byggfirman. Det är alltså byggfirman som ska betala skadeståndet. Om firman anser att det är hyresvärden som har ansvar, blir det en tvist mellan dem.

Det är dock fullt möjligt att göra som du gjort att rikta dig mot värden, som sin tur får rikta sig mot byggfirman. Dock har du inte vunnit framgång hos din värd. Det är därför ett bra alternativ att rikta dig mot byggfirman. Om du inte vinner framgång hos någon av dem, finns det anledning att göra en stämningsansökan i domstol. En process i domstol kan bli både dyr och långdragen. En bra början är därför att rikta ett välformulerat skadeståndsanspråk mot någon av de ansvariga. Om du behöver hjälp med att driva ärendet är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen
Björn LotoftRådgivare