FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal21/11/2018

Är muntliga avtal giltiga vid fastighetsköp?

Var överens med mäklaren om att köpa huset. Ville bara göra en besiktning först. Efter besiktningen som kostade 7 000 :- var jag till banken och gjorde klart för att köpa huset. En timme innan kontraktskrivning ringer mäklaren och säger att en ny köpare lagt ett bud på en större köpeskilling så de får ta huset. Då vill jag att antigen mäklaren eller husköparen ska ta kostnaden för besiktningen jag gjort men jag fick till svar att det var bara att gilla läget. Är detta förfarande ok och anses det inte som muntligt avtal när jag sagt jag till affären men vill göra en besiktning innan papper skrivs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln i svensk avtalsrätt är att avtal kan ingås formlöst. Det innebär att ett avtal kan vara såväl skriftligt som muntligt. Däremot gäller det inte om det finns ett formkrav i annan lag (1 § 3 st. Avtalslagen). För fastighetsköp finns det just formkrav innebärande att vissa krav måste finnas med i köpehandlingen för att den ska vara giltig.

De formkrav som finns för fastighetsköp är att köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen, en förklaring om att egendomen överlåtes på köparen av säljaren samt handlingen ska vara skriftlig och undertecknad av både köparen och säljaren (4 kap. 1 § Jordabalken, JB). Om man vill ha villkor som stadgar att köpet är beroende av villkor måste även de villkoren tas med i såväl köpeavtal som köpebrev. Sådana villkor kallas svävarvillkor (4 kap. 3 § JB).

I ditt fall innebär det tyvärr att det muntliga avtalet inte är bindande då det ställs vissa formkrav för fastighetsköp. För att gardera dig skulle du och säljaren skrivit ett köpeavtal med villkor att om det vid besiktningen hittades något skulle köpet inte bli av. Om det vid besiktningen hade hittats något alarmerande kunde du då låtit bli att fullfölja köpet. Hade det inte hittats något kunde ni istället fullföljt affären och skrivit även ett köpebrev för att slutföra affären.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare