Är obetalda påsar vid matköp snatteri?

Hej jag har en fråga om självscanning på Ica butiker Jag brukar oftast efter jobbet kl 4 åka och köpa mat inför morgondagen och jag brukar oftast ta allt för hand, men idag (tisdag och måndag) då tänkte jag att jag ska ta en påse( tänker det påvägen in i butiken) jag betalar mina varor men glömmer påsarna !!:( båda dagarna !! ( en för varje dag) Men jag blev aldrig stoppad och inget larm gick och jag kom på det igår kväll och idag kväll, är nu livrädd för att bli dömt för snatteri, jag är en kille på 22 år som aldrig har gjort något brottsligt innan, mitt register är helt rent. Jag funderar grovt på att gå till kassan och berätta att jag glömde för jag skäms så förbannat. Kostnaden var totalt 14 kr (7 kr för varje kasse) Vad ska jag göra? Och jag vet att det är extremt klantigt å glömma på det sättet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline.

Jag kan inleda med att kort förklara att mitt råd är att du går tillbaka till ICA och talar med personalen i kassan och förklarar att du glömde och betalar så kommer de nog förstå och uppskatta att du faktiskt sa till.

Men jag tänkte att jag kan även förklara lite om den brottsliga aspekten.

Avseende stöld så krävs det att man tagit något som tillhör någon annan med avsikt att behålla den/göra saken till sin egen. Detta följer av 8 kap 1 § Brottsbalken. När det gäller butiker så krävs det även att man gått förbi kassan och passerat sin sista betalningsmöjlighet. Att packa i en väska under handlet är alltså inte straffbart utan man måste ha gått ut / förbi kassan.

Det står även att stöld om det avser ett lågt värde, nu gäller det ca under 1250 kr, är det att anse som ett ringa, alltså inte lika allvarligt, brott. Det står i 8 kap 2 § Brottsbalken.

Detta innebär att när du glömt att betala för påsarna och lämnat butiken så är det i teknisk mening, ringa stöld (snatteri). Dock är det troligt att ICA inte kommer anmäla något så litet, de brukar oftas låta en få gratis påsar ifall man behöver fler, men mitt råd är som lyder ovan, gå till din ICA och förklara situationen och betala de 14kr så kommer de att förstå.

Hoppas detta var ett svar på din fråga

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare